12 فوریه 2024- یک مطالعه مورد شاهدی منتشر شده در BMC Endocrine Disorders احتمال کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 (T2D) را با الگوی مواد مغذی شامل پروتئین گیاهی، ویتامین A، ویتامین C، کلسیم و پتاسیم، نشان داده است.

نتایج اولیه ی این مطالعه نشان داد شرکت‌کنندگانی که مقادیر بیشتری پروتئین گیاهی، فیبر، ویتامین C و پتاسیم مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که مقادیر کمتری از این مواد مغذی مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

دیابت نوع 2 یک نگرانی مهم برای سلامت عمومی در سراسر جهان است، که منجر به بیماری و مرگ و میر بالایی می شود و بار مالی قابل توجهی را بر سیستم های مراقبت های بهداشتی تحمیل می کند. در چند دهه گذشته، افزایش شدیدی در بروز دیابت وجود داشته است و انتظار می‌رود که همچنان به افزایش خود ادامه دهد، به طوری که تخمین زده می‌شود تا سال 2045 حدود 693 میلیون نفر با این بیماری زندگی کنند. عوارض مرتبط با دیابت نوع 2 نیز می‌تواند منجر به مرگ زودرس شود.

انتشارات علمی فعلی اهمیت رژیم غذایی را در مدیریت یا پیشگیری از عوارض دیابت برجسته کرده است، اما شواهد در مورد همبستگی بین الگوی مواد مغذی و این عوارض ناکافی هستند. برای پر کردن این شکاف دانشی، محمدامین کاشانی، و همکارانش از دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، با تجزیه و تحلیل میزان دریافت مواد مغذی در رژیم غذایی در شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 و بدون دیابت، این رابطه را بررسی کردند.

آنها یک مطالعه مورد شاهدی را در مرکز متابولیسم و غدد تبریز انجام دادند. 225 مورد تازه تشخیص داده شده ی دیابت نوع 2 و 225 فرد کنترل در این مطالعه وارد شدند. میانگین سن و BMI شرکت کنندگان به ترتیب 39.8 سال و 27.8 کیلوگرم بر متر مربع بود.

برای ارزیابی میزان دریافت مواد مغذی از یک پرسشنامه نیمه کمّی بسامد غذا (FFQ) استفاده شد. الگوی مواد مغذی با استفاده از تجزیه و تحلیل مؤلفه های اصلی به دست آمد. تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک برای برآورد خطر دیابت نوع 2انجام شد.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارتند از:

· سه الگوی اصلی مواد مغذی شناسایی شد. اولین الگوی غذایی با مصرف زیاد پروتئین حیوانی، ساکارز، ویتامین E، ویتامین B1، ویتامین B12، فسفر، کلسیم، روی و پتاسیم مشخص شد. در الگوی دوم مواد مغذی شامل فیبر، ویتامین D، پروتئین گیاهی، ریبوفلاوین، مس، ویتامین B5 و منیزیم بود. در سومین الگو، مواد مغذی شامل فیبر، ویتامین A، پروتئین گیاهی، ریبوفلاوین، کلسیم، ویتامین C و پتاسیم، بود.

· نسبت شانس برای ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی که در بالاترین سهک الگوی مواد مغذی 3(NP3)  قرار داشتند، پس از تنظیم عوامل مخدوش در مقایسه با افرادی که در پایین ترین سهک قرار داشتند، 0.52 بود.

محققان نوشتند: این نتایج نشان می‌دهد که مطابقت با الگوی مواد مغذی شامل پروتئین گیاهی، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B2، پتاسیم و کلسیم با احتمال کمتری برای ابتلا به T2D مرتبط است، تحقیق ما هیچ ارتباط معنی داری را بین سایر الگوهای مواد مغذی و خطر ابتلا به T2D نشان نداد.

آنها در پایان گفتند: «با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته‌های اولیه و ایجاد ارتباط بین الگوهای مواد مغذی و T2D وجود دارد».

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/nutrient-patterns-comprising-specific-nutrients-may-reduce-risk-of-type-2-diabetes-study-suggests-124327